تأثیر رستوران های رشت بر گردشگری خلاق خوراک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی -مطالعه موردی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه گیلان

2 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، ایران

3 دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی

10.22124/gscaj.2025.29903.1347

چکیده

گردشگری خلاق فرصت های مهمی در تعاملات شهری، بویژه در عرصه های فراملی برای مکان های شهری فراهم می سازد. رستوران داری یکی از زیرمجموعه های صنعت گردشگری علاوه بر تأمین نیازهای غذایی گردشگران، یکی از جاذبه های مقاصد گردشگری است. منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاصل از توسعه رستوران داری گامی موثر در جهت توسعه پایدار گردشگری است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نظر نوع هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، صاحبان رستوران های شهر رشت است و حجم نمونه 107 نفر می باشد. از مجموع 130 رستوران در شهر رشت تعداد 107 پرسشنامه بین رستوران داران توزیع شد. نتایج به دست آمده با آزمون های همبستگی، رگرسیون و تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزارهای SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 901/0 به دست آمد. نتایج نشان داد از بین شاخص های پژوهش، شاخص خدمات دارای بالاترین میانگین (24/4) و شاخص محیط دارای پایین ترین میانگین (60/3) می باشد. همچنین بر اساس نتایج آزمون همبستگی می توان گفت شاخص محیط با گردشگری خلاق خوراک دارای بالاترین همبستگی (826/0) و شاخص خدمات با گردشگری خلاق خوراک دارای پایین ترین همبستگی (560/0) می باشد. بر اساس نتایج آزمون رگرسیون، شاخص پرسنل با مقدار بتای 402/0 بیشترین تأثیر را بر گردشگری خلاق خوراک و شاخص های مواد تشکیل دهنده و ارائه با مقدار بتای 032/0- و 143/0- کمترین تأثیر را بر گردشگری خلاق خوراک داشته اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات