شناسایی عوامل مؤثربر توسعة گردشگری ورزشی بین المللی مبتنی بر بازاریابی الکترونیک (مورد مطالعه: ورزش‌های ساحلی بندر چابهار)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی- مستخرج از رساله

نویسندگان

1 دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران،‌ایران

10.22124/gscaj.2025.28789.1330

چکیده

با توجه به اهمیت به‌کارگیری بازاریابی الکترونیک برای معرفی جاذبه‌ها و با توجه به پتانسیل بالای گردشگری منطقه چابهار، این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی بین المللی مبتنی بر بازاریابی الکترونیک انجام شده است. پژوهش حاضر، از نظر هدف یک پژوهش کاربردی است و از لحاظ رویکرد تحقیق، آمیخته است. در این پژوهش، با بهره‌گیری از روش تحقیق تحلیل مضمون و انجام مصاحبه با بیست نفر از خبرگان صنعت گردشگری، عوامل مؤثر در توسعه گردشگری ورزشی بین المللی مبتنی بر بازاریابی الکترونیک منطقه چابهار شناسایی شد. همچنین در بخش کمی با روش میانگین موزون آزمون شدند. در مرحله کدگذاری باز با استفاده از نرم افزار مکس کیودا، 197کد شناسایی شد. یافته‌های پژوهش منجر به شناسایی 5 مضمون اصلی شامل زیر ساختها، توسعه توان رقابتی، ظرفیت‌سازی نهادی، توسعه قابلیت‌های منطقه، توسعه مالی-اقتصادی شد. نتایج حاصل از روش میانگین موزون نشان داد کد « زیرساخت‌ها » با وزن  0/168 در رتبه اول، کد « توسعه توان رقابتی » با وزن   0/167در رتبه دوم، کدهای «  ظرفیت سازی نهادی و توسعه مالی و اقتصادی» با وزن مشترک 0/166 در رتبه سوم و بعد « توسعه قابلیت‌های منطقه ای» با وزن  0/163 در رتبه چهارم قرار می‌گیرد. عوامل شناسایی شده حاصل از این پژوهش، می‌تواند در توسعة گردشگری ورزشی بین المللی مبتنی بر بازاریابی الکترونیک چابهار کارآمد باشد. همچنین شاخص‌های به‌دست‌آمده به پژوهشگران و سیاست‌گذاران در اجرایی‌کردن بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری یاری خواهد رساند.

تازه های تحقیق

  • بوسیله نتایج این پژوهش، عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی بین المللی مبتنی بر تجارت الکترونیک چابهار، مشخص و شفافتر خواهد شد.
  • به برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه سواحل مکران و همچنین سرمایه گذاران ورزشی در اجرایی کردن عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی چابهار کمک خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


احمدی زاد، آرمان؛ ورمقانی، مریم؛ کفچه، پرویز. (1396). تأثیرپذیری صنعت گردشگری از بازاریابی الکترونیکی. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 9(7)، 197-224.
اسدی، زهرا؛ قاسمی، حمید؛ صابونچی، رضا. (1400). شناسایی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی از طریق رسانه‌ها با چارچوب تبلیغاتی AIDAR ، پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 13(4)، 39-54.
جاوید، مجید؛ نقی پور، بهنام؛ الماسی، حسن. (1394). گردشگری ورزشی و اثرات اقتصادی آن بر جوامع میزبان. مطالعات مدیریت ورزشی, 7(32)، 13-32.
جوادی، نرگس؛ سیف الهی، عباس؛ عزیزیان کهن، نسرین. (1401). بررسی نقش رسانه های اجتماعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر اردبیل، دومین همایش ملی پژوهش های میان رشته ای در علوم مهندسی و مدیریت، تهران.
خسروی پور، الهام. (1401). توسعه گردشگری پایدار در دوران پس از کرونا کنفرانس ملی توسعه گردشگری در ایران; پشتیبانی و رفع موانع، هسته پژوهشی گردشگری دانشگاه گیلان.
رضایی علی، احسان؛ اعظمی، محسن. (1400). بررسی تاثیر بازاریابی الکترونیکی بر ارتقاء و توسعه صنعت گردشگری همدان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 5(16)، 25-35.
رضوانی، مهران؛ سیدامیری، نادر؛ میرزایی، بهنام. (1399). شناسایی تاثیر بازاریابی کلامی الکترونیک در شبکه‌های اجتماعی بر خلق ارزش مشترک(مورد مطالعه: صنعت استارتاپ‌های گردشگری). پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 12(23)، 211-238.
سبحانی، عباس؛ اندام، رضا؛ بحرالعلوم، حسن؛ فرجی، رسول. (1399). بررسی نقش مدیریت و برنامه‌ریزی در مدیریت امنیت گردشگری ورزشی. مدیریت منابع انسانی در ورزش, 7(2), 313-329. Doi: 10.22044/shm.2019.8689.2034
سعیده زرآبادی، زهرا سادات؛ عبداله، بهار. (1392). ارزیابی عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار با بهره گیری از روش فرایند تحلیل شبکه ای (ANP). معماری و شهرسازی ایران، 4(2)، 37-48.  doi: 10.30475/isau.2014.61973
شیرشمسی، عبدالمهدی؛ میرابی، وحیدرضا؛ حسن پور، اسماعیل؛ رنجبر، محمدحسین. (1402). طراحی و اعتبارسنجی مدل بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری (مورد مطالعه: استان یزد). گردشگری و توسعه، 12(2)، 67-85. doi: 10.22034/jtd.2022.321714.2543
علیزاده، رضا؛ درفشی، خه‌بات؛ مسائلی، ارشک . (1403). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر در توسعه  گردشگری طبیعت مبنا با رویکرد آینده‌پژوهی و روش بهترین - بدترین معیار (مطالعه موردی: استان یزد). گردشگری و توسعه, 13(2), 55-72.
فراهانی، زهرا؛ سیدجوادین، سید رضا . (1401). تاثیر به‌کارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد کسب‌و‌کارهای ورزشی (مورد مطالعه:مجموعه ورزشی انقلاب). فصلنامه علمی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، 11(2)، 50-58.   doi: 10.30473/arsm.2022.61397.3590
مصطفایی، جواد؛ فرزان، فرزام؛ هنرور، افشار . (1400). مرور نظام‌مند مطالعات حوزۀ گردشگری ‌ورزشی در ایران. گردشگری و توسعه، 10(2)، 231-250. doi: 10.22034/jtd.2020.224654.2006
موحد، علی؛ امانپور، سعید؛ نادری، کاوه . (1391). بازاریابی گردشگری شهری بر اساس برندیابی با مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، (مطالعه موردی؛ شهر کرمانشاه)، .برنامه ریزی فضایی، 1(3)، 17-36.
موسوی، رضا؛ امیدی نجف آبادی، مریم؛ میردامادی، مهدی؛ فرج الله حسینی، سیدجمال . (1400). الگوی توسعه گردشگری ورزشی پایدار با رویکرد ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 16(55)، 257-299. doi: 10.22054/tms.2021.60102.2533
میرفخرالدینی، فائزه السادات؛ میرفخرالدینی، سید حیدر؛ مالکی نژاد، پوریا . (1403). چالش‌های استقرار بلاکچین در زنجیره تأمین خدمات گردشگری. گردشگری و توسعه, 13(2), 73-89. doi: 10.22034/jtd.2024.422729.2847
والکی، شیدا؛ امیرحسینی، سید احسان؛ پیرزاد، علی. (1399). شناسایی عوامل مؤثر بر گردشگری ورزشی الکترونیک در ایران. فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای، 10(39)، 49-60.
 Andersen, I. M. V., Blichfeldt, B. S., & Liburd, J. J. (2018). Sustainability in coastal tourism development: an example from Denmark. Current Issues in Tourism, 21(12), 1329-1336.
Arulmozhi, S. J., & Vinayagamoorthi, G. (2019). Marketing sport tourism in India. Advance and Innovative Research, 6(2), 23-27.
Chen, Z., Li, S., Wu, Q., Wu, Z., & Xin, S. (2023). The decision-making determinants of sport tourists: a meta-analysis. Current Issues in Tourism, 26(12), 1894–1914.
Coutinho, D., Sousa, B., & Fernandes, P. O. (2021, June). The role of e-marketing as in specific contexts of sports tourism. In 2021 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1-5). IEEE.
Ďaďová, I., & Soviar, J. (2021). The application of online marketing tools in marketing communication of the entities with the tourism offer in 2020 in Slovakia. Transportation Research Procedia, 55(4), pp: 1791-1799.
Daniel C.F, Tennille J.B. (2007). The role of Socio-Psychological and Culture education motive in marketing international sport Tourism: A Cross-Cultural Perspective, Tourism Management, (28)806-819.
Getz, D. (2018). Event tourism: Definition, evolution, and research, Tourism Management, 2018. 29, 403–428.
Labanauskaitė, D., Fiore, M., & Stašys, R. (2020). Use of E-marketing tools as communication management in the tourism industry. Tourism Management Perspectives, 34, 100652.pp: 1-8.
Moradi, E., Ehsani, M., Saffari, M. and Norouzi Seyed Hosseini, R. (2023). "How can destination competitiveness play an essential role in small island sports tourism development? Integrated ISM-MICMAC modelling of key factors", Journal of Hospitality and Tourism Insights, 6(3). 1222-1252.
Rahayu, T., & Wahyudi, A. (2024). Analysis of the potential of natural resources sports tourism in sanggau district. Journal of Physical Education and Sports, 13(1), 48-56.
Ramadhani, R., Suswanta, S., & Shaddiq, S. (2021). E-Marketing of village tourism development strategy (Case study in the tourist village puncak sosok). Journal of Robotics and Control (JRC), 2(2), 72-77.
Ramaj-Desku, B., & Ukaj, F. (2021). The E-Marketing Strategy Process in the Tourism Industry-Case Study Kosovo and Albania. Journal of Information and Organizational Sciences, 45(1), 137- 169.
Senggao region. Journal of Physical Education and Sports, 13(1), 48-56.
Shao, C. (2012). Effectuation versus causation in entrepreneurial decision-making in Chinese context: Consideration of impact of family business background and gender (Master's thesis, University of Twente).
Vasmat, Tal. Vasmat, Dist. hingoli. (2019). “Sport-tourism development in kokan and western ghats: constraints and possibilities”. physical education, 9(9), doi:10.36106/ijar
Yang. J, Wei Lo. H, Chao. C, Shen. C and Chin-Cheng Yang. (2020). Establishing a Sustainable Sports Tourism Evaluation Framework with a Hybrid Multi-Criteria Decision-Making Model to Explore Potential Sports Tourism Attractions in Taiwan, Journal of Sustainability , (12), pp: 1-22 ; doi:10.3390/su12041673.
Zhang, Y., Jin, X., Liu, R., Wang, Y., & Jing, Y. (2024). Spatio-temporal variation and influencing factors of aero-sports tourism internet attention in Shaanxi Province, China. Heliyon, 10(14), 1-13.