شناسایی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی بین المللی مبتنی بر بازاریابی الکترونیک (مورد مطالعه: ورزش‌های ساحلی بندر چابهار)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی -مطالعه موردی

نویسندگان

1 دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران،‌ایران

10.22124/gscaj.2025.28789.1330

چکیده

هدف: با توجه به اهمیت به‌کارگیری بازاریابی الکترونیک برای معرفی جاذبه‌ها و با توجه به پتانسیل بالای گردشگری منطقه چابهار، این مقاله با هدف شناسایی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی بین المللی مبتنی بر بازاریابی الکترونیک انجام شده است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر، از نظر هدف یک پژوهش کاربردی است و از لحاظ رویکرد تحقیق، آمیخته است. در این پژوهش، با بهره‌گیری از روش تحقیق تحلیل مضمون و انجام مصاحبه با بیست نفر از خبرگان صنعت گردشگری، عوامل مؤثر در توسعه گردشگری ورزشی بین المللی مبتنی بر بازاریابی الکترونیک منطقه چابهار شناسایی شد. همچنین در بخش کمی با روش میانگین موزون آزمون شدند.
یافته‌ها: در مرحله کدگذاری باز با استفاده از نرم افزار مکس کیودا، 197کد شناسایی شد. یافته های پژوهش منجر به شناسایی 5 مضمون اصلی شامل زیر ساختها، توسعه توان رقابتی، ظرفیت سازی نهادی، توسعه قابلیت های منطقه، توسعه مالی-اقتصادی شد. نتایج حاصل از روش میانگین موزون نشان داد کد " زیرساخت ها " با وزن 168/0 در رتبه اول، کد " توسعه توان رقابتی " با وزن 167/0در رتبه دوم، کدهای " ظرفیت سازی نهادی و توسعه مالی و اقتصادی" مشترکاً با وزن 166/0 در رتبه سوم و بعد " توسعه قابلیت های منطقه ای" با وزن 163/0 در رتبه چهارم قرار می گیرد.
نتیجه‌گیری: عوامل شناسایی شده حاصل از این پژوهش، می‌تواند در توسعه گردشگری ورزشی بین المللی مبتنی بر بازاریابی الکترونیک چابهار کارآمد باشد. همچنین شاخص‌های به‌دست‌آمده به پژوهشگران و سیاست‌گذاران در اجرایی‌کردن بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری یاری خواهد رساند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات