اثر هویت فرهنگی بر ادراک اصالت، وفاداری به مقصد و رضایت گردشگران شهر رشت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی -مطالعه موردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان

2 دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان

10.22124/gscaj.2025.27613.1305

چکیده

امروزه در بسیاری از کشورهای درحال توسعه یکی از مهمترین پارامترها جهت توسعه فرهنگ حاکم بر جامعه تقویت صنعت گردشگری است .این روند قادر است تغییرات وسیعی در بطن فرهنگی و اجتماعی جامعه ایجاد نماید، در اصل گردشگری قبل از آنکه به عنوان یک پدیده اقتصادی مطرح باشد یک امر فرهنگی بودهاست، به نوعی که در پیرامون آن آثار فرهنگی زیادی ایجاد می‌گردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هویت فرهنگی گردشگران بر اصالت، رضایت گردشگران و وفاداری مسافران در توسعه میراث فرهنگی ناملموس است. با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی و در چارچوب روش‌های تحلیلی است. داده‌ها از طریق پرسشنامه گردآوری شد. نمونۀ آماری پژوهش با فرمول‌کوکران 384 به‌دست آمد. روایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ و ضریب 91/0 تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، روش-های همبستگی و رگرسیون تک‌متغیره و شاخص‌های برازش داده-مدل محاسبه و مدل تحلیلی‌ساختاری متغیر‌های پژوهش ارائه شد. نتایج این پژوهش تجربی نشان می‌دهد که میان معیار هویت فرهنگی و ادراک اصالت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ادراک اصالت بر تجربه و رفتار گردشگران تأثیر می گذارد. متغیر هویت فرهنگی در کل 83/0 و 72/0 درصد از واریانس متغیر درک اصالت سازنده و وجودی را مورد تبیین قرار می‌هد. بنابراین هنگام توسعه گردشگری میراث فرهنگی ناملموس، باید از رابطه بین هویت فرهنگی و ادراک اصالت گردشگران به خوبی استفاده کرد و به ارتقای رضایت گردشگران و وفاداری به مقصد توجه کامل داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات