بررسی و اولویت بندی جاذبه های موثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور

2 گروه جغرافیا. دانشگاه پیام نور. استان گلستان

3 گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور. ساری

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی و اولویت‌بندی جاذبه‌های مؤثر بر توسعة گردشگری ورزشی در استان گلستان است. روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق استادان دانشگاه مدیریت ورزشی و گردشگری، مدیران و مسئولین گردشگری و آژانس‌های مسافرتی و راهنمایان تور می‌باشند که 90 نفر به‌عنوان نمونه آماری به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط استادان صاحب نظر دانشگاهی تأیید شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ(a= 0/89) برآورد شد. برای برررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها از آزمون کولموگراف- اسمیرنوف استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و جهت رتبه‌بندی عوامل از آزمون فریدمن بهره گرفته شد. همچنین برای محاسبه  داده‌ها از نرم افزار آماریspss استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که استان گلستان از جاذبه‌های طبیعی متنوعی جهت توسعه گردشگری ورزشی و برگزاری انواع رویدادهای ورزشی برخوردار است، که به ترتیب جاذبه‌های ساحلی دریای خزر و جزیره آشوراده، برای توسعه انواع ورزش‌های آبی و ساحلی و تابستانی با میانگین رتبه‌ای 17/4  در رتبه اول، جاذبه های ورزشی مربوط به کوه و ارتفاعات برای توسعه انواع ورزش‌های زمستانی، کوه و ارتفاع با میانگین رتبه‌ای 04/4 در رتبه دوم، جاذبههای ورزشی مربوط به جنگل و دشت برای توسعه انواع مناطق ییلاقی، اقامتگاهی و تفریحی ورزشی با میانگین رتبهای 95/3 در رتبه سوم، جاذبههای ورزشی مربوط به تپه‌ها و مناطق نیمه بیابانی شمال استان جهت توسعه انواع مسابقات شتر سواری و رالی با میانگین رتبه‌ای 86/3 در رتبه چهارم، جاذبه‌های ورزشی مربوط به سوارکاری، تیمها، ورزشکاران، مکان‌های ورزشی و دانشگاه‌ها با میانگین رتبه‌ای 61/3 در رتبه پنجم و جاذبه‌های ورزشی مربوط به ماهیگری، صید و شکار با میانگین رتبه‌ای 40/3 در رتبه ششم قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


اصفهانی، نوشین، اسدی، حسن (1388). جهانگردی ورزشی، چاپ اول، تهران: انتشارات حتمی.
حیدری، رحیم (1389). مبانی برنامه‌ریزی صنعت‌گردشگری، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.
خسروی مهر، حمیده، قدیری معصوم، مجتبی، رضوانی، محمدرضا (1395). ارائه راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی، مطالعه موردی شهرستان مینودشت. نشریه پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال پنجم، 3(19): 115-105.
رهبری، سمیه، گوردزی، ابوالفضل(1396). عنوان بررسی و اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری ورزشی استان اصفهان، نشریه مدیریت شهری، دوره 4، شماره 2: 98-81.
زیتونلی، عبدالحمید؛ زیتونلی، سخیده (1391). شناسایی قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای گردشگری ورزشی استان گلستان، نشریه پژوهش در مدیریت ورزشی، سال اول، شماره 2 : 107-87.
زیتونلی، عبدالحمید (1386). شناسایی توانمندی های گردشگری ورزشی استان گلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران، 1 -92.
فلاحی، احمد، حسنی، احسان، کروبی، مهدی(1392). در تحقیق خود با عنوان بررسی جاذبه های طبیعی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان کردستان. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 17: 174-159.
 کارکن، لیلا، زیتونلی، عبدلحمید، اسدی، حسن (1392). تأثیر رویداد ورزشی اسب دوانی بر توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان. نشریه رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، سال اول، شماره 2: 17-9.
کاظمی، مهدی (1385). مدیریت گردشگری، چاپ اول، انتشارات سمت.
Chalip, L., & Costa, C. (2006). Building sport event tourism into the destination brand: Foundations for a general theory. In H. Gibson (Ed.), Sport tourism: Concepts and theories ,London: Routledge (pp. 86-105).
Cho, M. (2004). The strength of motivation and physical activity level during leisure time among youth in South Korea. Youth and Society,35: 480–494.
  Emery.P (2010). past,present,future major sport event management practice: the practitioner perspective. Sport management review 13,158-170. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/smrgames"vol.12.pp.5-23.
Higam. J & Hinch. T. (2006). “Sport and Tourism Reserch: A Geographic Approach”. Journal of Sport & Tourism.vol.11 , N. 1: 31-49 .
 Higham, J.E.S. (2006). Sport tourism as an attraction for managing seasonality. In H. Gibson (Ed.), Sport tourism: Concepts and theories: 106–130. Oxon: Routledge.Journal of Sport & Tourism 47.
Icoz,O .; Gunlu, E.; & Oter,Z. Sport tourism destinations as brand and factors affecting destination choices of soccer teams. 5th International congress on Business, economic and Management. 2010; Turkey; Yasar University Izmir.
Scowsill, David,. (2017).  , Travel & Tourism Economic Imact 2017, World Travel & Tourism Council : 1-14.[link]
Solberg.H.& Preuss.H (2007). Major sport events and long-term tourism impacts.Journal of sport Management.
Sorrentino. A. (2013). The Role Of Mega Sport Events In Destination Marketing Strategies: An Intergrand Approach Between Demand And Supply-Side Perspectives. Department of Management Studies, University of Naples “Parthenope”. 22th EDAMBA Summer School.
Van der Zee, Egbert. (2011). Image improvement as a tangible legacy of Hallmark events, the case of the 2010 World Cup in South Africa, Research Master Human Geography and planning Faculty of Geosciences: 1-123.[link]
UNWTO. (2017). World Tourism Organization, Annual report:1-80. (Link).
Yamaguchi, Y.(2002). Sport tourism,sport volunteer and sport for all. Journal of Asian sport for All, .1, pp.29-36.
Yates, Bob (2006). Sport Tourism Planning Template. Canadian Sport Tourism. Alliance and the Ontario Ministry of Tourism and Recreation: 1-39.[link]