Investigating and Prioritizing Attractions Effective on Sport Tourism Development in Golestan Province

Document Type : Original Article

Authors

1 university of payamnoor

2 ph.D in Geography and urban planning PNU University,gorgan

3 ph.D in Geography and urban planning PNU University

Abstract

The purpose of this study was to investigate and prioritize the attractions effective on sport tourism development in Golestan Province. To verify the normal distribution of data was used Kolmogorov-Smirnov test. To analyze the data were used descriptive statistics and Friedman test to rank the factors. Data was computed using SPSS version 18 software. The findings showed that Golestan province has a variety of natural attractions for the development of sport tourism and holding a variety of sporting events, that the coastal attractions of the Caspian Sea and Ashuradeh Island, for the development of various types of water , coastal and summer sports with an average rating of 4/17 in the first rank, attraction is mountains and heights for the development of various kinds of winter, mountains and The height sports with the average rating of 4/04 in the second rank, Sports attractions related to the forest and plain for the development of a variety of residential, resorts and recreational sports with an average rating of 3/95 in the third place, sports attraction of the hills and semi-desert areas of the northern province for the development of various camel rides and rally competitions with an average rating of 3/86 in the fourth rank, sports attractions related to riding, sport teams, athletes, sports venues and universities with an average rating of 3/61 in fifth place and sports attractions related to fishing, hunting with an average rating of 3/40, in sixth rank.

Keywords


اصفهانی، نوشین، اسدی، حسن (1388). جهانگردی ورزشی، چاپ اول، تهران: انتشارات حتمی.
حیدری، رحیم (1389). مبانی برنامه‌ریزی صنعت‌گردشگری، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.
خسروی مهر، حمیده، قدیری معصوم، مجتبی، رضوانی، محمدرضا (1395). ارائه راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی، مطالعه موردی شهرستان مینودشت. نشریه پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال پنجم، 3(19): 115-105.
رهبری، سمیه، گوردزی، ابوالفضل(1396). عنوان بررسی و اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری ورزشی استان اصفهان، نشریه مدیریت شهری، دوره 4، شماره 2: 98-81.
زیتونلی، عبدالحمید؛ زیتونلی، سخیده (1391). شناسایی قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای گردشگری ورزشی استان گلستان، نشریه پژوهش در مدیریت ورزشی، سال اول، شماره 2 : 107-87.
زیتونلی، عبدالحمید (1386). شناسایی توانمندی های گردشگری ورزشی استان گلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران، 1 -92.
فلاحی، احمد، حسنی، احسان، کروبی، مهدی(1392). در تحقیق خود با عنوان بررسی جاذبه های طبیعی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان کردستان. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 17: 174-159.
 کارکن، لیلا، زیتونلی، عبدلحمید، اسدی، حسن (1392). تأثیر رویداد ورزشی اسب دوانی بر توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان. نشریه رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، سال اول، شماره 2: 17-9.
کاظمی، مهدی (1385). مدیریت گردشگری، چاپ اول، انتشارات سمت.
Chalip, L., & Costa, C. (2006). Building sport event tourism into the destination brand: Foundations for a general theory. In H. Gibson (Ed.), Sport tourism: Concepts and theories ,London: Routledge (pp. 86-105).
Cho, M. (2004). The strength of motivation and physical activity level during leisure time among youth in South Korea. Youth and Society,35: 480–494.
  Emery.P (2010). past,present,future major sport event management practice: the practitioner perspective. Sport management review 13,158-170. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/smrgames"vol.12.pp.5-23.
Higam. J & Hinch. T. (2006). “Sport and Tourism Reserch: A Geographic Approach”. Journal of Sport & Tourism.vol.11 , N. 1: 31-49 .
 Higham, J.E.S. (2006). Sport tourism as an attraction for managing seasonality. In H. Gibson (Ed.), Sport tourism: Concepts and theories: 106–130. Oxon: Routledge.Journal of Sport & Tourism 47.
Icoz,O .; Gunlu, E.; & Oter,Z. Sport tourism destinations as brand and factors affecting destination choices of soccer teams. 5th International congress on Business, economic and Management. 2010; Turkey; Yasar University Izmir.
Scowsill, David,. (2017).  , Travel & Tourism Economic Imact 2017, World Travel & Tourism Council : 1-14.[link]
Solberg.H.& Preuss.H (2007). Major sport events and long-term tourism impacts.Journal of sport Management.
Sorrentino. A. (2013). The Role Of Mega Sport Events In Destination Marketing Strategies: An Intergrand Approach Between Demand And Supply-Side Perspectives. Department of Management Studies, University of Naples “Parthenope”. 22th EDAMBA Summer School.
Van der Zee, Egbert. (2011). Image improvement as a tangible legacy of Hallmark events, the case of the 2010 World Cup in South Africa, Research Master Human Geography and planning Faculty of Geosciences: 1-123.[link]
UNWTO. (2017). World Tourism Organization, Annual report:1-80. (Link).
Yamaguchi, Y.(2002). Sport tourism,sport volunteer and sport for all. Journal of Asian sport for All, .1, pp.29-36.
Yates, Bob (2006). Sport Tourism Planning Template. Canadian Sport Tourism. Alliance and the Ontario Ministry of Tourism and Recreation: 1-39.[link]