@article { author = {Esmaeili, Saeideh and Tampi, Houman}, title = {Cultural competence measurement of tour leaders from the viewpoint of domestic tourists (comparative study of group package tours of Masuleh and Abyaneh)}, journal = {Geographical Studies of Coastal Areas Journal}, volume = {2}, number = {2}, pages = {133-168}, year = {2021}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2783-1191}, eissn = {2783-1191}, doi = {10.22124/gscaj.2021.20219.1091}, abstract = {The cultural competence of tour leaders has a significant impact on their job performance and the satisfaction of tourists from the travel agency. Therefore, it is necessary to pay more attention to this issue in tourism researches.  The present study aimed to evaluate the cultural competence of tour leaders in two historical destinations of Masuleh and Abyaneh. The research population included the domestic tourists traveling through group package tours in these two destinations. The dimensions and components of the cultural competence of the leaders were investigated using a semi-open questionnaire. The collected data were analyzed using structural equation modeling and LISREL software. The results showed that among the ten cultural competence indices of tour leaders of Abyaneh and Masuleh, Understanding the local culture (Abyaneh), Understanding local travel environment (both), the cultural mediation (both), Language ability (Abyaneh), Cross-cultural communication, and Interaction skills (both), and cultural empathy (Masuleh) are components that must be developed in tour leaders of two destinations to increase the satisfaction of tourists and their loyalty to travel agency. Therefore, the directors of educational institutions and guild associations could teach the knowledge and skills related to cultural competence to practical tour guides during the tour, in addition to training courses.}, keywords = {Cultural competence؛,Tour leaders؛,Group package tour؛ Masuleh,Abyaneh}, title_fa = {ارزیابی شایستگی فرهنگی راهنمایان تور از دیدگاه گردشگران داخلی (مطالعه تطبیقی تورهای گروهی ماسوله و ابیانه)}, abstract_fa = {شایستگی فرهنگی راهنمایان تور بر عملکرد شغلی‌شان و میزان رضایت گردشگران از خدمات آنها تاثیر قابل توجهی دارد و لازم است که در تحقیقات گردشگری توجه بیشتری به آن شود. هدف از این مطالعه، ارزیابی شایستگی فرهنگی راهنمایان تور در مقصدهای تاریخی ماسوله و ابیانه است. جامعه آماری این پژوهش گردشگران داخلی هستند که از طریق تورهای گروهی، به ماسوله و ابیانه سفر کرده‌اند. ابعاد و مولفه‌های شایستگی فرهنگی راهنمایان با استفاده از پرسشنامه نیمه‌باز مورد بررسی قرار گرفت و از طریق مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد از میان ده شاخص شایستگی فرهنگی راهنمایان تور ابیانه و ماسوله، درک فرهنگ محلی (ابیانه)، درک محیط محلی سفر (هر دو)، میانجی‌گری فرهنگی (هر دو)، توانایی زبان (ابیانه)، ارتباطات میان‌فرهنگی و مهارت‌های تعاملی (هر دو) و همدلی فرهنگی (ماسوله) مولفه‌هایی هستند که باید بیش از سایر مولفه‌ها در راهنمایان تور این دو‌ مقصد ارتقا یابند تا در نهایت منجر به افزایش رضایت گردشگران و وفاداری آنها به دفاتر خدمات مسافرتی شوند. بر ‌این ‌اساس، مدیران موسسات آموزشی و انجمن‌های صنفی می‌توانند علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی راهنمایی تور، دانش و مهارت‌های مرتبط با شایستگی فرهنگی را به طور کاربردی و در حین اجرای تور به راهنمایان گردشگری آموزش دهند.}, keywords_fa = {شایستگی فرهنگی,راهنمایان تور,تورهای گروهی,ماسوله,ابیانه}, url = {https://hgscaj.guilan.ac.ir/article_4993.html}, eprint = {https://hgscaj.guilan.ac.ir/article_4993_e32bc69f056e00b3d33650d5148a6a03.pdf} }