@article { author = {حسینی, سید علی and زیتونی, حسین}, title = {Optimal positioning of commercial complexes using Analytical Hierarchy Process (AHP) in geographical information system (GIS). Case Study: Ramsar}, journal = {Geographical Studies of Coastal Areas Journal}, volume = {0}, number = {1}, pages = {141-159}, year = {2018}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2783-1191}, eissn = {2783-1191}, doi = {10.22124/hgsca.2018.8001.1005}, abstract = {With the increase in population and vehicle traffic in the city center texture due Attractive Land Travel As well as low-power access networks creates a lot of traffic problems the construction of public parking in the proper places, As the one of the most important transport system infrastructure and passages could have helped solve many problems in the central tissue. This research seeks to identify and select potential sites for construction of parking due to effective measures to meet the traffic volume is As a result of passing traffic and residents And problems caused by reduced and problems access to parking and a place to park the car, will be resolved well. The present study was conducted within the Ramsar coastal towns with performance And criteria such as absorbent travel land uses, access to main streets, proximity to areas of dense population, proximity to main squares and intersections downtown, parking existing, land use, slope and distance from the river It is intended to locate parking. According to the traditional method is difficult considering all criteria, Geographic Information System has been used and also because of different importance measures in the located, They were used for weighting the analytic hierarchy process. Finally, we used the method of combining overlapping indexes, measures were combined and suggested places for construction of parking were identified. These locations adjacent to main streets and passages are narrow and uses multiple travel absorbent.}, keywords = {location,public parking,geographical information system(GIS),the AHP,Ramsar}, title_fa = {مکانیابی بهینه پارکینگهای عمومی با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP در محیط GIS . مطالعه موردی : شهر رامسر}, abstract_fa = {با افزایش جمعیت و تردد وسایل نقلیه در بافت مرکزی شهر به دلیل وجود کاربریهای جاذب سـفر و همچنین توان پایین شبکه های دسترسی مشکلات ترافیکی زیـادی را ایجـاد مـی کنـد کـه احـداث پارکینگهای عمومی در مکانهای مناسب، بعنوان یکی از مهمترین زیرساخت های سیستم حمل و نقل و معابر است میتواند موجبات حـل بسـیاری از مشـکلات را در بافت مرکزی فراهم سازد. این پژوهش در پی شناسایی و انتخاب نقاط مستعد جهت احداث پارکینگ با توجه به معیارهای مؤثر بـرای پاسخگویی به حجم ترافیک می باشد که در نتیجـه از ترافیـک عبـوری و سـاکن و مشکلات ناشی از آن کاسته و مشکلات دسترسی به پارکینگ و مکانی جهت پارک خودرو، بخوبی حل خواهد شد. پژوهش حاضر در محدوده شهر رامسر از شهرهای با عملکرد ساحلی صورت گرفته و معیارهـایی همچون کاربریهای جاذب سفر، دسترسی به خیابانهای اصلی، نزدیکی به مناطق متراکم جمعیتی، نزدیکی به میادین و تقاطع اصلی مرکز شهر، پارکینگهای موجود، نوع کاربری اراضی، شیب و فاصله از رودخانه برای مکانیابی پارکینگ در نظرگرفته شده است. با توجه به این که لحاظ کردن تمـامی معیارها به روش سنتی مشکل است از سامانه اطلاعات جغرافیایی استفاده شده است و همچنـین بـه دلیل اهمیت متفاوت معیارها در مکانیابی برای وزندهی آنها از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی اسـتفاده گردید. در نهایت با بهره گیری از روش تلفیق همپوشـانی شـاخص، معیارهـا بـاهم ترکیـب شـدند و مکانهای پیشنهادی مناسب جهت احداث پارکینـگ مشـخص شـدند. ایـن مکـان هـا در مجـاورت خیابانهای اصلی و معابر با عرض کم و کاربریهای جاذب سفر متعدد قرار دارند.}, keywords_fa = {مکان یابی,پارکینگ عمومی,سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS),مدل AHP,شهر رامسر}, url = {https://hgscaj.guilan.ac.ir/article_2767.html}, eprint = {https://hgscaj.guilan.ac.ir/article_2767_273bef374c1e9cbe72529ca57c7ea543.pdf} }